رشد کار

لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَدیدَ فیهِ بَأْسٌ شَدیدٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ لِیَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزیزٌ

رشد کار

لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَدیدَ فیهِ بَأْسٌ شَدیدٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ لِیَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزیزٌ

-پایگاه اینترنتیِ"رشد کار" ، می کوشد در حد توان ، به تکامل نیروی کار ایرانی و مشکلات و مصائب آن بپردازد .
-جهان بینی ما ، الهی- توحیدی است و به مسئله "کار "از همین منظر می نگریم .
-هدف ما اصلاح روابط قدرت در میهنمان مطابق با الگوئی ریشه نگر و عادلانه است .
-« رشد کار» از کلیه جریانها و پایگاههای سیاسی مستقل است .
-انتشار گزارشها و تحلیلها در این پایگاه ،لزوما" به معنای تأیید تمامی محتوا ، نویسنده یا مبدأ ارسال کننده آن از جانبِ «رشد کار» نیست. / امیر حسین ترکش دوز
پیوندها
پنجشنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۳، ۰۹:۲۰ ق.ظ

کار پرمخاطره و ارزان بودن جانِ کارگر

 رشد کار - "کارگری"، به خصوص در برخی رسته ها ، در شمارِ پر مخاطره ترین مشاغل است .با این حال و به رغم اینکه کارگران از مراتب مختلف امنیت  از امنیت شغلی گرفته تا امنیت جانی بی بهره یا کم بهره اند ،سهمشان از درآمد ملی و فرصتهای اجتماعی و سیاسی  اندک است . تردیدی نیست که در شکل گیری حوادث تلخی که در شرایط دشوار کار رخ می دهد علل و عوامل مختلفی مؤثرند . بی احتیاطی و بی مبالاتی کارگر هم شاید از جمله این عوامل باشد .اما سهم بیشتر  ، از آن نظام سیاسی  است  که باید بر بِه سازی شرایط کار نظارت کند و این نظارت را در اولویتهای نخست خود قرار دهد .گزارش زیر را بخوانید :

*********************************************************************

 ایلنا: حادثهٔ (بیست و هشت بهمن نود و سه) ...در اصفهان ،که منجر به  کشته شدن  8 کارگر ساختمانی  شد، بر تعداد حوادث کار در یکی ازبزرگ‌ترین استان‌های کشور افزود.
خبر کشته شدن این کارگران در حالی منتشر شد که روز گذشته پزشکی قانونی در گزارشی   از افزایش ۲۲ درصدی آمار کارگرن کشته شده اصفهان در ۱۰ ماههٔ گذشته خبر داده است. بنا بر این گزارش، در ده ماهه نخست امسال تعداد ۱۲۷ نفر (همگی مرد) به دلیل حوادث ناشی از کار در اصفهان جان باخته‌اند.

این گزارش همچنین آمار مصدومین ناشی از حوادث کار اصفهان را ۲۵۲۲ مورد اعلام کرده که نسبت به مدت مشابه پارسال دو دهم درصد رشد داشته است.

 منابع خبری می‌گویند پاره شدن سیم بالابر عامل سقوط آسانسور و در پی آن کشته و زخمی شدن ۹ سرنشین این آسانسور بوده است. حادثه‌ای که به گفتهٔ کار‌شناسان ایمنی می‌تواند ناشی از استفاده نابه جا از آسانسور حمل بار برای حمل مسافر و همچنین عدم رعایت نکایت ایمنی در هنگام نصب و زاه اندازی آن باشد.

در همین رابطه «ابوالفضل اشرف منصوری» رئیس انجمن‌ صنفی کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار کشور امروز در گفتگو با ایلنا از بالا بودن حوادثی که برای سرنشینان آسانسورهای باری در ایران رخ می‌دهد خبر داد و گفت: با وجود آنکه مطابق مقررات وزرات کار و سازمان ملی استاندارد نصب و نگه داری قطعات آسانسور مستلزم رعایت آیین نامه‌های متعددی است اما در عمل نظارت چندانی بر رعایت این آیین نامه‌های ایمنی انجام نمی شود.

این کارشناس ایمنی درباره حوادث آسانسور توضیح داد: نمونهٔ شایع نقص ایمنی در نصب و نگه داری آسانسور به قطعهٔ loud cell بر می‌گردد. وظیفهٔ این قطعه سنجش ظرفیت وزن آسانسور است و در واقع اجازه نمی‌دهد که آسانسور از حد مجاز سنگین‌تر شود. اما در بسیاری از مواقع شاهدیم که بعد از نصب و راه اندازی اسانسور این قطعه غیرفعال می‌شود.

منصوری اضافه کرد: طبق آیین نامه های ایمنی نمی‌توان از هر قطعه ای در نصب آسانسور استفاده کرد و باید این قطعات قبل از استفاده شدن توسط پیمانکار ذی صلاح نصب و دست کم سالی یکبار از نظر صحت عملکرد مورد بازبینی قرار بگیرد.

وی به مواردی چون عدم دقت کافی در طراحی کانال و چاهک و موارد دیگری مانند استفاده از موتور آسانسور حمل بار برای جابه جایی افراد اشاره کرد و گفت: عدم رعایت نکات ایمنی در هر یک از این موارد می‌تواند حوادث جبران ناپذیری را رقم بزند و جان افراد را به خطر بیاندازد./1393-11-28, 16:52)ایلنا:
کد خبر: )253096

۹۳/۱۱/۳۰
احیا