رشد کار

لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَدیدَ فیهِ بَأْسٌ شَدیدٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ لِیَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزیزٌ

رشد کار

لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَدیدَ فیهِ بَأْسٌ شَدیدٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ لِیَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزیزٌ

-پایگاه اینترنتیِ"رشد کار" ، می کوشد در حد توان ، به تکامل نیروی کار ایرانی و مشکلات و مصائب آن بپردازد .
-جهان بینی ما ، الهی- توحیدی است و به مسئله "کار "از همین منظر می نگریم .
-هدف ما اصلاح روابط قدرت در میهنمان مطابق با الگوئی ریشه نگر و عادلانه است .
-« رشد کار» از کلیه جریانها و پایگاههای سیاسی مستقل است .
-انتشار گزارشها و تحلیلها در این پایگاه ،لزوما" به معنای تأیید تمامی محتوا ، نویسنده یا مبدأ ارسال کننده آن از جانبِ «رشد کار» نیست. / امیر حسین ترکش دوز
پیوندها
کوهی از ادعا  و خرید و فروش انسان در همین نزدیکی
____________________________________________
رشد کار :در تیر ماه امسال   در برخی رسانه ها خبری انعکاس یافت که  از فرطِ شگفت انگیز بودن ، می توانست نزدِ برخی اینطور تفسیر شود که با آسیبی "موردی" و "نادر "مواجهیم و لذا  باید "کالمعدوم" به حسابَش آورد . متن خبر این بود : 
"دو کودکی که قرار بود ازسوی پدر سنگدل به مبلغ ده میلیون تومان فروخته شوند، با مداخله مددکاران اجتماعی نجات یافتند.به گزارش میزان، داستان شکنجه کودکان توسط والدینشان صحبت امروز و دیروز نیست.کودکان زیادی بوده و هستند که توسط پدر، مادر یا نامادری و ناپدری شکنجه شده‌اند. این دو کودک قرار بود به مبلغ ۱۰ میلیون تومان فروخته شوند که با مداخله بموقع مددکاران اجتماعی، سازمان‌های مردم‌نهاد و خیران، زندگی دوباره پیدا کردند.
ستایش شش ساله و سینا چهار ساله به‌طور مداوم توسط والدینشان شکنجه شده و پدر هر روز آنها را به باد کتک می‌گرفت.همسایه‌ها که صدای ناله‌های این دو کودک را هر روز می‌شنیدند، سعی می‌کردند آنها را از اسارتگاه والدینشان نجات دهند، اما تلاش‌هایشان بی‌نتیجه بود. سرانجام ماجرای این کودک‌آزاری را به واحد مددکاری یک موسسه نیکوکاری گزارش کردند و تلاش مددکاران برای نجات این خواهر و برادر نتیجه داد.قاضی پرونده دستور انتقال این دو کودک را به بهزیستی صادر کرد و سینا و ستایش تحویل بهزیستی شدند.در این اقدام پدر و نامادری کودکان و زوج افغان که واسطه معامله بودند و قرار بود هزینه‌ای در این ارتباط دریافت کنند، نیز بازداشت شدند./(منبع: سایت الف ،کد مطلب:  373832 ، 1395/04/29)
با این حال با اندکی کنکاش،  تفسیر بَدوی رنگ می باخت  و خیلی راحت می شد فهمید که با خطی ممتد از اخبار اینچنینی و اظهار نظرهای مرتبط از اواخر دهه هشتاد شمسی و شاید هم قبل از آن، رو به روئیم. به عنوان نمونه :
روزنامه اعتماد در گزارشی در 19 بهمن ماه  1392، از وجود بازاری در دروازه غار تهران خبر داد و اعلام کرد که در این بازار کودکان از صد هزار تومان تا پنج میلیون تومان مورد تجارت قرار می گیرند.
در اسفندماه همان سال ˈ، محمدتقی حسینیˈ قائم مقام وزیر کار و رفاه  در هشتمین جلسه «شورای هماهنگی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک»گفت : متاسفانه موضوع خرید و فروش کودکان از معضلات روز جامعه و بسیار آزار دهنده است. حسینی ادامه داد: پدیده کودکان خیابانی یکی از معضلات امروز ما است و اگر بخواهیم چشمانمان را بر روی این معضل ببندیم یا رویمان را برگردانیم، باز هم جلوی چشمان ما ظاهر می شوند. به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، وی با بیان اینکه پدیده کار خیابانی از دهه 80 شمسی در کشور رواج یافت، اظهار داشت: کودکان خیابانی و کار مفهومی است که گروه های مختلفی از کودکان را در برمی گیرد و خواه و ناخواه مجبورند بخشی یا تمام زندگی شان را در خیابان بگذرانند. حسینی در خصوص گزارش تهیه شده از کودکان دروازه غار گفت: با کمال تاسف باید بگویم چنین موضوعاتی در کشور وجود دارد اگر چه خرید و فروش کودکان رسمی نیست و جای رسمی برای خرید و فروش کودکان وجود ندارد.
وی افزود: این کودکان به دلیل فقر خانواده هایشان در اختیار دیگران قرار می گیرند و این پدیده از بدو زایمان به ویژه در معتادانی که به مواد مخدر خطرناک مانند شیشه معتاد هستند، وجود دارد و آنها حتی با مبلغ خیلی کم حاضر می شوند کودکانشان را بفروشند. حسینی با بیان این که اکثر زنانی که کودکانشان را می فروشند نمی دانند فرزندشان پس از فروش چه سرنوشتی پیدا می کند، افزود: واقعیت این است که اکثر این کودکان روی خوشبختی را نمی بینند و شاید تعداد انگشت شماری از آنها در یک خانواده معمولی بزرگ شوند. ( ایرنا ،کد خبر: 81079728 (3893706) 1392/12/18)
 

در مهرماه 94 باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به صدا و سیما گزارشی را منتشر کرد از خرید و فروش کودکان متکدی  در همان منطقه . در این گزارش آمده بود :"این کودکان بر اساس جنس، تجربه و سنی که دارند تعییت قیمت می‌شوند و از صد هزار تومان تا پنج میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند. پدر و مادر این کودکان را به فامیل یا باندهای متکدی اجاره می‌دهند تا برای آنها کار کنند. این کودکان باید تا  آخر شب مقدار مشخصی پول به خانه ببرند و گرنه به اجبار تن به کارهای دیگری می‌دهند. امیر حسین ، 13 ساله، ساکن این محل می‌گوید: من باید روزی چهل هزار تومان کار کنم و برای پدرم ببرم و گرنه کتک می‌خورم و اجازه ندارم به خانه بروم» .(باشگاه خبرنگاران جوان،1394/07/17 کدخبر:۵۳۵۱۲۲۲  )

اسفند 94  ،فرحناز ارفع رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر  در گفتگو با خبرگزاری تسنیم رئیس سازمان داوطلبان نسبت به اجاره روزانه 15 هزار تومانی اطفال برای گدایی و فروش آنان به قیمت 20 میلیون ریال در مناطقی مانند بهشت زهرا ابراز تأسف کرد و در ادامه اقداماتی را که (با همکاری مؤسسه نیکوکاریِ خانم دانشور)برای کاهش این معضل در بین زنان کارتن‌خواب پیش گرفته‌اند، تشریح کرد.(خبرگزاری تسنیم،،1394/12/10شناسه خبر: 1014563)

 اول شهریور امسال نیز خبرگزاری فارس گفتگوئی را انتشار داد با  فاطمه دانشور  عضو شورای شهر تهران .وی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس،‌در خصوص بحث جمع‌آوری متکدیان و کودکان کار گفت:‌ "صحبت‌هایی که در این زمینه صورت می‌گیرد بدون مطالعه است".وی با بیان اینکه افرادی که در رأس امور اجتماعی در سازمان‌های مرتبط قرار می‌گیرند زود به زود تغییر می‌کنند و تجربه لازم در این زمینه را ندارند و برای افرادی که سال‌ها در این حوزه کار می‌کنند این صحبت‌ها عجیب و غریب است.عضو شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر این موضوع که فقط بحث جمع‌ کردن متکدیان نیست گفت:‌ زیرساخت‌های لازم برای ساماندهی این افراد وجود ندارد.وی با بیان اینکه کودکانی را که جمع می‌کند کجا می‌خواهند ببرند؟ گفت:‌فقط جمع‌آوری راه حل کار نیست سال‌هاست که در این زمینه فعالیت‌هایی صورت گرفته ولی متکدیان از سطح شهر جمع نشده‌اند.به گفته این عضو شورای اسلامی شهر پشت سر برخی از بچه‌های کار باندهایی وجود دارند اما باید بگویم این باندها کم هستند؛ بیشتر این کودکان خانواده دارندو خانواده‌ها به دلیل مشکلات معیشتی و اقتصادی آنها را بر سر کار می‌گذارند.....وی با بیان اینکه حال فرض کنند می‌خواهند متکدیان را جمع‌آوری کنند، گفت: بگویند آنها را کجا می‌برند. عده‌ای از آنها در معرض فروش قرار دارند و این برای آنها از کار، بیشتر خطر دارد.دانشور با بیان اینکه بچه‌هایی هم در معرض اجاره هستند گفت:عده‌آی را به زور وادار به گدایی می‌کنند.وی ادامه داد: اینکه اعلام می‌کنند برخی از متکدیان 3.5 میلیون درآمد دارند غلط است و نباید این موضوع را به همه تعمیم داد این تجویز غلطی است بهزیستی توان کمپ‌ها را ندارد بودجه کافی ندارد و نمی‌تواند این افراد را ساماندهی کند.(خبرگزاری فارس ،۹۵/۰۶/۰۱ )

_________________

پی نوشت:نقل اخبار و گفته ها از منابع خبری ،به معنای همسوئی با دیدگاه ها و جهت گیریِ منابع مزبور نیست . همچنین مقصود از "ادعا" در صدر این گزارش ، گفته هائی نیست  که در فرازهای قبل ذکرشان آمد .

احیا