رشد کار

لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَدیدَ فیهِ بَأْسٌ شَدیدٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ لِیَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزیزٌ

رشد کار

لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَدیدَ فیهِ بَأْسٌ شَدیدٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ لِیَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزیزٌ

-پایگاه اینترنتیِ"رشد کار" ، می کوشد در حد توان ، به تکامل نیروی کار ایرانی و مشکلات و مصائب آن بپردازد .
-جهان بینی ما ، الهی- توحیدی است و به مسئله "کار "از همین منظر می نگریم .
-هدف ما اصلاح روابط قدرت در میهنمان مطابق با الگوئی ریشه نگر و عادلانه است .
-« رشد کار» از کلیه جریانها و پایگاههای سیاسی مستقل است .
-انتشار گزارشها و تحلیلها در این پایگاه ،لزوما" به معنای تأیید تمامی محتوا ، نویسنده یا مبدأ ارسال کننده آن از جانبِ «رشد کار» نیست. / امیر حسین ترکش دوز
پیوندها

            

 ایلنا: یک مدرس دانشگاه می‌گوید: کارفرمایان و پیمانکاران مسئول رعایت ایمنی و حفاظت جانی کارگران ساختمانی هستند و در صورت قصور و بروز حادثه، مسئولیت بر عهده آنهاست.      مجید ابراهیمی ....در خصوص مسولیت مدنی کارفرما و پیمانکار در قبال کارگران ساختمانی در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: هر شخص حقیقی یا حقوقی، که یک یا چند نفر کارگر را در کارگاه ساختمانی به حساب خود و با پرداخت مزد به کار می‌گمارد، اعم از اینکه پیمانکار، مجری یا صاحب کـار باشد، کارفرما تلقی می‌شود. با توجه به این تعریف صاحب کـار، مهندس مجری، پیمانکارهای کل و جز، برای کارگران تحت استخدام خود بعنوان کارفرما محسوب می‌شوند و بر اساس مواد 12 و 13 قانون مسئولیت مدنی مصوب سال 1339، مسئول جبران خسارت وارده توسط کارکنان اداری یا کارگران در حین انجام کار هستند، اما در صورت احراز بی احتیاطی کارگر، کارفرما حق مراجعه به کارگر را دارد.

وی افزود: این قانون بخصوص ماده 12 آن در جهت تکامل حقوق با مقتضیات زمان بوده و می‌توان گفت قانونی پویاست که برای بهبود وضع اجتماعی و اقتصادی کارگران وضع گردیده است. همچنین در ماده 13 این قانون، کارفرمایان موظف شده اند تا تمام کارگران و کارکنان اداری خود را در مقابل خسارات وارده از ناحیه آنان به اشخاص ثالث را نیز بیمه نمایند.

ابراهیمی در ادامه بحث، کارفرمایان و مهندس مجری کارگاه های ساختمانی موظفنـد بـرای تـأمین سـلامت و بهداشت کارگران در کارگاه ساختمانی، وسایل و تجهیزات لازم را بـر اسـاس مبحث 12 مقـررات ملی ساختمان که مربوط به ایمنی و حفاظت کار در حین اجراست، در اختیار آنها قرار داده و چگونگی کاربرد این وسایل را به کارگران آموزش دهند و در مورد کاربرد وسایل و تجهیزات و رعایت مقررات مذکور نیز نظارت نمایند.

وی در ارتباط با مسئولیت مهندسان ناظر افزود: مهندس نـاظر نیز در ارتبـاط بـا عملیـات سـاختمانی، اگر مـواردی مشاهده نماید که خلاف اصول ایمنی مندرج در این مبحث می باشد، باید ضمن تذکر کتبـی بـه مجـری، مراتـب را نیز بـه مرجـع رسمی ساختمان اعلام نماید، کـارگران نیـز ملزم به استفاده و نگهداری از وسایل مذکور و اجرای دستور العمل هـای مربوطـه خواهنـد بود.

این مدرس دانشگاه در ارتباط با تعیین تقصیر حادثه گفت: تعیین تقصیر حادثه به عهده مقام محترم قضایی است. طبق ماده 12 قانون مسئولیت مدنی و با توجه به تعریفی که از کارفرما در بالا بیان شده، کارفرما، در همه حال مسئول جبران خسارت از ناحیه کارگر است اما اگر کارفرما تمامی وظایف خود در زمینه تمهیدات لازم جهت تـأمین ایمنی کارگران در کارگاه ساختمانی، تهیه وسایل و تجهیزات ایمنی، آموزش های لازم به کارگران را به نحو احسنت انجام دهد، در اینصورت اگر حادثه ای ناشی از عدم استفاده از وسایل حفاظت فردی و محرز شدن بی‌احتیاطی حادثه‌دیده رخ دهد، کارفرما حق مراجعه به کارگر را دارد. لازم به ذکر است هر فردی نسبت به وظایف قانونی خود در زمان بروز حادثه مسئول است و بر اساس ماده 14 قانون مسئولیت مدنی هرگاه چند نفر مجتمعا زیانی وارد آورند، میزان مسئولیت هر یک از آنان با توجه به نحوه مداخله هر یک از طرف دادگاه تعیین می‌شود. (ایلنا، کد خبر: 459099 - کد خبر:  25/11/1390)              

۹۶/۰۲/۱۳
احیا